کیک تولد

تاریخچه کیک تولد چیست و چرا روی آن شمع می‌گذاریم؟

کیک تولد یکی از ملزومات برگزاری جشن تولد است. تا به حال هیچ جشن تولدی را ندیده ایم که کیک تولد نداشته باشد و می‌توان گفت بدون کیک تولد جشن تولدمان برگزار نخواهد شد.

تاریخچه کیک تولد چیست و چرا روی آن شمع می‌گذاریم؟

کیک تولد یکی از ملزومات برگزاری جشن تولد است. تا به حال هیچ جشن تولدی را ندیده ایم که کیک تولد نداشته باشد و می‌توان گفت بدون کیک تولد جشن تولدمان برگزار نخواهد شد. حتی اگر جشن تولد مفصل هم نگیریم یا اصلا جشن نگیریم و بخواهیم یکی از عزیزان یا دوستانمان را در روز تولدش خوشحال کنیم برای او کیکی آماده می‌کنیم و فقط کیک تولد را می‌بریم و می‌خوریم.

آیا تا به حال به تاریخچه برگزاری جشن تولد فکر کرده اید؟ اینکه چرا حتما باید در تولدهایمان کیک باشد و اصلا چرا روی کیک شمع می‌گذاریم، روشن می‌کنیم و سپس آن را فوت می‌کنیم؟

تاریخچه کیک تولد چیست و چرا روی آن شمع می‌گذاریم؟
تاریخچه کیک تولد چیست و چرا روی آن شمع می‌گذاریم؟

این رسم یعنی رسم سرو کیک تولد در جشن تولد، مانند بسیاری از رسوم قدیمی دیگر به مصر باستان باز می‌گردد. به اعتقاد آنان که اکثرا بت پرست بودند در روز تاج گذاری فراعنه که همان روز به خدایی رسیدن فراعنه بود، درواقع خدایی جدید متولد می‌شد و آن‌ها این تولد خدای جدید و این روز بزرگ را جشن می‌گرفتند.

یونانیان باستان نیز این رسم را از مصری‌ها آموختند و در زمان برگزاری این جشن اعتقاد داشتند که باید در این روز خاص و در این جشن بزرگ یک دسر متفاوت و خاص نیز سرو شود. آن‌ها در جشنی که در این روز برگزار می‌کردند کیک هایی می‌پختند به شکل ماه تا درواقع ادای احترامی باشد به آرتمیس که به معنای خدایگان ماه است و علت تزئین این کیک ها با شمع این بود که می‌خواستند کیکشان مثل ماه بدرخشد.

رفته رفته و با گذشت زمان، کیک های تولد شکل های دیگری به خود گرفت و تزئینات خاص تر و کامل تری بر روی آن انجام می‌شد، مثل تزئینات با گل یا تزئین با خامه و غیره. البته این کیک ها گران بود و هرکسی نمی‌توانست آن را تهیه کند و بیشتر مخصوص طبقه ثروتمند و خانواده های اشرافی و درباری بود.

در قرن 18 میلادی که تجهیزات و وسایل آشپزی بیشتر در دسترس مردم قرار گرفت، تولید این کیک ها نیز بیشتر و در نتیجه هزینه آن کاهش یافت. دیری نگذشت که تهیه کیک برای همه افراد چه معمولی و چه ثروتمند امکان پذیر شد و کم کم تهیه کیک تولد بین همه مردم رواج پیدا کرد.

اینگونه بود که پس از گذشت حدود 3 قرن از تولید اولین کیک تولد، داشتن کیک تولد در روز تولد تبدیل به یک رسم زیبای جهانی شد و اکنون مردم تمام دنیا در روز جشن تولد خود حتما باید کیک داشته باشند و روی آن شمع روشن کنند و شمع های خود را فوت کنند.

چرا روی کیک تولد شمع می‌گذاریم، آرزو می‌کنیم و فوت می‌کنیم؟

تاریخچه کیک تولد چیست و چرا روی آن شمع می‌گذاریم؟
تاریخچه کیک تولد چیست و چرا روی آن شمع می‌گذاریم؟

تاریخچه ای که برای گذاشتن شمع بر روی کیک تولد و فوت کردن آن وجود دارد به دو صورت نقل شده است. یکی از آن‌ها به همان یونان باستان برمی‌گردد. یعنی زمانی که مردم کیک هایی را برای روز تاجگذاری فراعنه با خود به معبد آرتمیس می‌بردند و روی آن را شمع می‌گذاشتند که سمبل ماه برای آرتمیس باشد.

در مورد فوت کردن شمع های روی کیک تولد نیز جالب است بدانید که یونانیان بر این اعتقاد هستند که دود باعث می‌شود دعای شما به آسمان برود. به همین دلیل هنوز هم در معابد شاهد عود و دود هستیم و در پای دود دعا می‌خوانند. پس از اینکه مردم کیک های تزئین شده با شمع را به معبد آرتمیس می‌بردند شمع ها را فوت می‌کردند و سپس دعا می‌کردند تا دعایشان همراه با دود شمع ها به آسمان برود و برآورده شود. به همین دلیل است که ما امروز قبل از فوت کردن شمع تولدمان آرزو می‌کنیم و سپس شمع ها را فوت می‌کنیم.

دیگر تاریخچه ای که برای گذاشتن شمع بر روی کیک تولد نقل شده است مربوط به کشور آلمان است. در آلمان برای کودکان در روز تولدشان جشنی برپا می‌کردند که به آن کیندرفست گفته می‌شود. به طوری که هر کودک در صبح روز تولدش یک کیک با تعدادی شمع بر روی آن دریافت می‌کرد و تعداد شمع های روی کیک همیشه یک شمع بیشتر از سن کودک بود و این شمع اضافی را سمبل چراغ عمر برای کودک می‌دانستند که یک سال دیگر امید به زندگی در او شکل بگیرد.

هیچ نظری وجود ندارد

× برای ورود به بحث، باید وارد شوید

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا
    بستن
    بستن