تشریفات عروسیعکاسی و فیلم برداری

۵۰ نکته آموزشی عکاسی از مراسم عروسی برای مبتدیان

در این مطلب لنزک ما ۵۰ تکنیک، نکته و ترفند‌ ضروری و مهم عکاسی از مراسم عروسی را برایتان گردآوری کرده‌ایم. از عکاسی عروسی کاندید (بی ریا و صادقانه، گرفتن عکس بدون برنامه ریزی از قبل – Candid photography) گرفته تا عکاسی کلاسیک. در ادامه با ما همراه شوید.

اگر به تازگی عکاسی از عروسی را شروع کرده‌اید، این مطلب می‌تواند شروع خوبی برایتان باشد. چه به عنوان عکاسی غیر رسمی به دنبال کسب تجربه در این روز بزرگ باشید و یا اگر حتی به دنبال نکاتی برای ارتقای پرتره‌هایتان می‌باشید در این مطلب با توصیه‌های بسیار خوبی آشنا می‌شوید.

نکات عمومی عکاسی از مراسم عروسی

در این قسمت به نکات عمومی عکاسی از مراسم عروسی خواهیم پرداخت.

از دیافراگم باز استفاده کنید

استفاده از بازترین دیافراگم ممکن لنز (برای عمق میدان کم ژرفتر) می‌تواند افکت زیبایی در عکاسی عروسی به وجود آورد و در عین حال که سوژه در فوکوس قرار می‌گیرد، پس زمینه محو می‌گردد. البته شما باید تلاش کنید تا با دقت بالایی فوکوس را انجام دهید.

فلاش با همگام سازی آهسته (slow-sync) را امتحان کنید

اگر از فلاش استفاده می‌کنید سرعت شاتر را بر حداقل مقدار ممکن (در حدود ۱۵/۱ الی ۲۵/۱ثانیه) تنظیم نمایید تا بیشترین استفاده را از نور محیطی ببرید. همراه با سوژه‌ها حرکت کنید (تکنیک پنینگ) و عکس بگیرید تا حرکت سوژه فریز شده و پس زمینه محو گردد.

به عروس ژست دهید

برای جذابیت بیشتر عکس از عروس بخواهید تا هنگام در دست گرفتن گل دست خود را خم نکند. در صورت امکان از او بخواهید تا خمی S مانند به بدنش بدهد و به عبارت دیگر به مانند مدلهای لباس ژست بگیرد. از مجلات مد و لباس همچون Vogue یا Cosmopolitan برای پیدا کردن ایده‌های جدید ژست گرفتن استفاده نمایید. شما می توانید با جستجوی «ژست عکاسی» یا «عکاسی فشن» در لنزک، ایده های جالبی بگیرید.

به خطوط توجه کنید

از خطوط معماری قوی، همچون ستون‌ها، برای پس زمینه کارتان نهایت استفاده را ببرید. به یاد داشته باشید که اگر پس زمینه را جور نمایید، پیش زمینه به درستی در جایش قرار می‌گیرد و کادربندی خوبی را به وجود می‌آورد. پیش از روز عروسی به گشت و گزار در محل عکاسی بپردازید تا بهترین بناها را انتخاب کنید.

از الگو های نور خلاقانه استفاده کنید

اگر بیرون از دفتر ازدواج الگوی نور (light pattern) خوبی دیدید، از آن برای افزایش تاثیرگذاری و حس دراماتیک عکستان استفاده نمایید. حواستان باشد که الگوهای نور خیلی سریع پدیدار و ناپدید می‌شوند پس برای ثبتشان باید سریع عمل کنید.

 

در کادربندی زوج خلاقیت به خرج دهید

در زمان عکاسی از عروس و داماد در ماشین عروس سعی کنید در کادربندی آنها خلاقیت به خرج داده و از شیشه ماشین برای کادربندی آن ها استفاده کنید. حتی اگر مشکلی نداشتند، عکاسی داخل ماشین را هم امتحان کنید.

دوربین را اریب بگیرید

زاویه دادن به دوربین حسی از حرکت را به عکس اضافه می کند. عکاسی در حالت عمودی و افقی همیشه ضروری نیست و شما می‌توانید با تغییر دادن تراز خطوط کادر و اریب نگه داشتن دوربین جلوه متفاوتی به عکس اضافه کنید. البته بهتر است در استفاده از این تکنیک افراط نکنید و بیش از یک یا دو عکس به این شکل نگیرید.

به سایه‌ها توجه کنید

اگر روز عروسی نور خورشید شدت بالایی دارد، برای نوردهی بهتر زوجین را به زیر سایه ببرید یا اینکه از فلاش مکمل برای تراز نور صحنه استفاده نمایید. برای استفاده از تنظیمات فلاش مکمل (fill flash) به مدهای فلاش دوربینتان مراجعه نمایید.

مقداری ماتی یا محو شدگی – blur اضافه کنید

از صحنه‌ رقص عروس و داماد با سرعت شاتر پایین عکس بگیرید تا حسی از حرکت به بیننده انتقال یابد. برای فریز (ثابت و بی حرکت) کردن حرکت عروس و داماد، در عین حالی که نور و حرکت محیط را به تصویر می کشید، از ترکیب فلاش و سرعت شاتر پایین استفاده کنید. شما همچنین باید حساسیت ایزوی دوربین خود را نیز افزایش دهید، البته نویز در وضعیت های کم نور فضای بسته بیشتر به نظر می‌آیند.

از براکت فلاش استفاده کنید

فلاش اکسترنالی را به براکت فلاش (flash bracket) متصل نمایید تا چند سانتی بالاتر از لنز قرار بگیرد و سایه‌های موجود روی سوژه را به حداقل برساند. بهترین کادر ها از مکانیسم لولا یا محور استفاده می کنند تا شما بتوانید در عکس های پرتره یا عکس های با فرمت منظره (landscape) فلاش را حرکت دهید.

نکات عکاسی عروسی کاندید

عکاسی کاندید (candid photography) به عکاسی صاف و ساده (صادقانه) بدون برنامه ریزی قبلی گفته می شود. شما در این نوع عکاسی بدون جلب توجه سوژه، لحظه را همانطور که هست به تصویر می کشید.

به سمت های دیگر هم توجه داشته باشید

تمام عروسی همیشه در مقابل شما شکل نمی‌گیرد. فرصتهای دیگر عکاسی که ممکن است در پشت شما رخ دهند را نیز در نظر بگیرید. شما باید از مسیر نگاه سوژه‌‌ها نیز این روز را ثبت نمایید، پس برای به تصویر کشیدن و ثبت خاطراتشان به آنچه نگاه می کنند، نگاه کنید.

به جزئیات توجه کنید

در کنار عروسی به جزئیات ظریف و کوچک نیز توجه نمایید. گاها جزئیات توسط مهمان‌های عروسی نادیده گرفته می‌شوند، ولی وقتی عکسی از روز عروسی را می‌بینند تمامی خاطراتشان زنده می‌گردد. پس به تمامی چیزهای اطرافتان توجه داشته باشید و بدون ترس از آن ها عکس بگیرید.

عکاسی از سطح پایین را امتحان کنید

از سطح پایین عکاسی را انجام دهید. روی دو پا ننشینید. چنین حالتی باعث عدم ثبات عکاسی شما می‌شوند و ممکن است اثر لرزشی حاصل از آن عکستان را خراب کند. اگر زمین خشک است بر آن زانو بزنید و یا اینکه دراز بکشید تا دوربین ثابت‌تر بماند.

یک لحظه صبر کنید

اجازه دهید تا دیگران عکسشان را بگیرند و وقتی که سوژه‌ها آرام بودند شروع به عکاسی کنید. ثبت عکس‌ها و ژست‌های رسمی خوب است ولی برای ثبت احساسات باید به دنبال لحظات شادی باشید که عروس و داماد در آسودگی به سر می‌برند.

کمی دانه (grain) اضافه کنید

کمی دانه یا grain به عکس جَو می دهد و عدم وجود فلاش توجه جمعیت را از روی شما بر می دارد. فلاش زدن حواس مهمان های عروسی را پرت کرده و توجه آن ها را روی شما قرار می دهد و شما این را نمی خواهید. با وجودی که افزایش ایزو برای عکاسی در نور کم نویز را افزایش می‌دهد، ولی به آنها کاراکتر می بخشد (به جای استفاده از فلاش ایزو را افزایش دهید).

عکاسی با لنز تله فوتو را امتحان کنید

لنزهای بلند شما را قادر می‌سازند تا از دور دست عکس بگیرید. همچنین این لنزهای افکت‌های بسیار جالبی برای عکس‌هایتان به همراه می‌آورند و می‌توانند حس دراماتیکی به عکس ببخشند. در هنگام استفاده از این لنزها باید در مورد لرزش حاصله از سنگینی آن احتیاط کنید و توصیه می‌شود که حتما از سه پایه استفاده نمایید.

تعامل و دوستی با مسئولین مراسم

آنها کاملا از شکل درست انجام مراسم و کارها آگاهی دارند. مسئول برنامه می‌توانند شما را در جریان امور قرار دهد، پس با مشورت کردن با آنها می‌توانید در زمان درست در مکان درست آماده باشید.

سماجت ممنوع!

اگر کسی نمی‌خواهد که عکسش گرفته شود تنهایش بگذارید. ثبت عکس افرادی که تمایلی به حضور در مقابل لنز ندارند، بی فایده است. آنها در عکس‌ها ناراحت به نظر می‌رسند و ممکن است باعث بی احترامی به آنها شوید. در طول زمان بهتر می‌توانید افراد خجالتی و بی میل نسبت به عکس را شناسایی نمایید.

شنیدن خنده

عروسی مراسم بسیار شادی است پس باید گوش‌هایتان را برای شنیدن خنده تیز کنید. عکس‌هایی که در آن افراد خندان و شاد هستند، خیلی زیبا به نظر می‌رسند پس از گوش‌ها و همچنین چشم‌هایتان برای مستند سازی پویایی جشن عروسی استفاده کرده و به جاهایی که فعالیتی از شادی می‌بینید بروید.

استفاده از باد

اگر هوا بادی است، زوج را به کنار آن برده و از حرکات آن ها عکاسی کنید. به طور ویژه برخورد نسیم به لباس عروس پویایی جالبی به عکس می‌بخشد و خطوطش با حرکت باد جریان می‌یابد. البته توجه داشته باشید که در زمان تعویض لنز از باد دور شوید تا گرد و خاک وارد بدنه دوربینتان نشود.

ملاحظات یک عکاس عروسی

عکاس عروسی (wedding photographer) بهتر است یک سری ملاحظات را در کار خود داشته باشد که در این قسمت به آن ها خواهیم پرداخت.

پیشاپیش مشورت کنید

همیشه پیش از مراسم با زوجین مشورت کنید تا با آنها آشنا شده و از انتظاراتشان آگاهی یابید. هر چه باشد این روز آنهاست، نه شما، پس باید تمام ذهنتان را به خواسته‌‌ آنها معطوف سازید. مودب باشید و هرگز وعده‌ای ندهید که قادر به ایفایش نیستید.

لبخند بزنید

لبخند زدن به مردم باعث می‌شود که به شما لبخند بزنند پس تا می‌توانید ارتباط چشمی برقرار کنید. پشت دوربین مخفی نشوید. اگر مانند فردی به نظر برسید که تنها وسیله‌ای را روبروی صورتش دارد، مطمئنا لحظات و فرصت‌های بیشماری را از دست می‌دهید.

به زوج فضا بدهید

بعد از مراسم به زوج فرصت و زمان لازم برای دریافت تبریک‌ها را بدهید. به این صورت در زمان عکاسی دیگر کسی برای شادباش گفتن و یا هدیه دادن به عروس یا داماد مزاحم کارتان نمی‌شود.

عکس های کاندید بگیرید

در زمانی که عروس و داماد مشغول دریافت تبریک‌ها هستند، از مهمان‌ ها عکس های کاندید بگیرید. اینگونه آن ها نماید مقابل دوربین شما ژست بگیرند، در نتیجه در عکس ریلکس تر و طبیعی تر خواهند افتاد. عکاسان انعطاف پذیر همیشه بهترین عکس‌ها را از مراسم عروسی ثبت می‌نمایند.

زیرکانه ترکیب بندی کنید

پیش فوکوس (Pre-focus) انجام داده و سوژه را در لنز ترکیب بندی نمایید، سپس با حرف زدن یا لبخند زدن بر آنها توجهشان را جلب نمایید، مطمئن باشید آنها متوجه عکس گرفتن شما نمی‌شوند. وقتی که متوجه شوند شروع به خندیدن می‌کنند و از اینرو عکسهایتان طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. هر چه افراد در عکس آسوده خاطرتر باشند، عکسهایتان زیباتر خواهند شد.

سازگار شوید

با باد، باران، مردم و زمان مقابله نکنید. همیشه راهی برای حل مشکلات وجود دارد پس از فکرتان استفاده کنید. هر چه اعتماد به نفس بالاتری پیدا کنید و مجربتر شوید راه‌های بیشتری برای حل مشکلات پیدا خواهید کرد، پس سعی کنید مهارت‌هایتان در حل مشکل را ارتقا ببخشید.

برای باران برنامه ریزی کنید

اگر هوا بارانی است، از چتر استفاده نمایید. همیشه یک چتر سفید و مشکی در ماشینتان داشته باشید و آنها را به زوج بدهید تا با آن قدم بزنند، همدیگر را ببوسند و غیره. چترها المان‌های زیبایی در عکس هستند و می‌توانند از خیس شدن تجهیزات گران قیمتتان جلوگیری کنند.

از جمعیت استفاده کنید

اگر در پس زمینه افرادی حضور دارند، در عکستان از آنها استفاده نمایید. ثبت عکس غریبه‌هایی که به عروس و داماد تبریک می‌گویند می‌تواند جالب باشد.

زمان بندی کنید

شما همیشه باید زمان کافی را داشته باشید. اگر زمان کم آوردید نشانه‌ این است که برنامه ریزی درستی با مسئول برنامه نداشته‌اید. از برنامه روز آگاه باشید. شما باید بدانید که چطور قرار است از موقعیت الف به موقعیت ب بروند و همچنین زمان و مکان عروسی کی و کجاست. عکاس بدون برنامه، لحظات کلیدی را از دست می‌دهد. سعی کنید همیشه برنامه ریزی داشته باشید.

لذت ببرید!

جشن عروسی بسیار سرگرم کننده است، ولی اگر تمام مدت به فکر نورپردازی و دوربین باشید از آن لذتی نمی‌برید. راحت باشید و از لحظات مانند دیگر مهمان‌ها لذت ببرید. با اینکار در طی زمان عکاس بهتری می‌شوید.

نکات عکاسی عروسی رپورتاژ

جشن عروسی بسیار سرگرم کننده است، ولی اگر تمام مدت به فکر نورپردازی و دوربین باشید از آن لذتی نمی‌برید. راحت باشید و از لحظات مانند دیگر مهمان‌ها لذت ببرید. با اینکار در طی زمان عکاس بهتری می‌شوید.

از دانشتان نسبت به خانواده برای عکاسی استفاده کنید

عکاسی از لحظه دیدار افرادی که بیش از ۲۰ سال یکدیگر را ملاقات نکرده‌اند، می‌تواند بسیار احساسی باشد. در مورد مهمان‌ها و چگونگی عکاسی از آنها خوب فکر کنید و سپس برای عکستان برنامه ریزی نمایید.

دوربین را بر سر میز غذا نبرید!

از غذا خوردن دیگران عکس نگیرید. این عکس‌ها هرگز خوب به نظر نمی‌آیند و کسی نیز از آن استقبال نمی‌کند. در حین صرف غذا دوربین را کنار گذاشته و خودتان نیز میل کنید و برای سخنرانی‌های مهمان‌ها و ثبت لحظات آنان آماده شوید.

چک نکنید

بعد از گرفتن عکس برای بررسی آن صفحه نمایش را نگاه نکنید. این کار باتری دوربین‌تان را مصرف کرده و باعث می‌شود از صحنه چشم بردارید. بهتر است وقتی سرتان خلوت‌تر است اینکار را انجام دهید و حواستان باشد که فقط آنهایی که به نظرتان بدون کاربرد هستند را حذف نمایید.

فلاش را بازتاب دهید

هنگام عکاسی در فضای بسته، باید نور فلاش را بر سقف بتابانید و نوردهی را با نور محیطی تنظیم نمایید. بازتاب نور فلاش انتشار بیشتری دارد و از اینرو سایه‌های تند و تیره بر عکستان نمایان نمی‌شود.

داستان بگویید

مانند یک فتوژورنالیست (عکاس خبری) عمل کنید و به دنبال عکسی برای نقل داستان مراسم باشید. یکی از راه‌های قدیمی اینکار به این صورت است که سه عکس از لحظه‌ای به طور همزمان یا در زمانهای مختلف گرفته می‌شود. برای نمونه یک عکس بسته از کیک، یک عکس نیمه بسته از زوج در حال برش دادن کیک و یک عکس باز از واکنش مهمان‌ها می‌تواند داستان عروسی را برای بیننده نقل کند.

عکاسی از ریزش کاغذ رنگی بر سر عروس و داماد

برای اینکه عکس‌های خوبی از کاغذ رنگی داشته باشید با خودتان مقداری از آنها داشته باشید. کادربندی را انجام داده و آنها را در هوا بریزید. از دیافراگمی بسته (f/11)، سرعت شاتر پایین (۱۵/۱ثانیه) و فلاش مکمل استفاده نمایید. تنها حواستان باشد که بر خلاف مسیر باد نایستید!

به داستان ها گوش کنید

هنگام خوش و بش با مهمانان سعی کنید به داستان‌های افراد گوشی دهید. شخصیت‌های مختلفی در مراسم عروسی حاضر می‌شوند و هر یک چیزی برای گفتن دارند، پس اجازه دهید تا مجلس را گرم کنند و شما واکنش‌های اطرافیان را ثبت نمایید.

نترسید و ویرایش کنید

وقتی به خانه برگشتید عکس ها را ویرایش کنید و مجددا ویرایش کنید. هر عکسی که عروس و داماد خوب نیفتاده‌اند را حذف نمایید. هر گونه لکه‌ای را در صورتشان حذف نمایید. سپس مجددا عکسها را ویرایش کنید. بهتر است تعداد کمی عکس خوب به آنها نشان دهید تا اینکه چند صد عکس متوسط و یا بد داشته باشید.

اجازه ندهید دوربین عکس‌ها را شارپ کند

هرگونه قابلیت شارپ سازی خودکار (automatic sharpening) را در دوربین غیرفعال نمایید. شارپ کردن عکس ها با کامپیوتر بهتر انجام می پذیرد. در صورت امکان همیشه عکاسی را در فرمت Raw انجام دهید. در این فرمت داده‌ها از چیپ تصویر مستقیما بدون هر گونه فشرده سازی وارد حافظه می‌شوند. البته در این حالت حجم فایل‌ها بسیار بالاتر از حالت عکاسی با فرمت JPEG بوده و از این رو شما به مموری کارتی با ظرفیت بالاتر و یا هارد اکسترنال نیاز دارید تا بتوانید در زمان بیکاری آنها را انتقال دهید.

تیره شدن عکس در وضعیت‌های پر نور

هنگام تابش نور آفتاب برای حفظ جزئیات لباس عروسی، مقدار نوردهی را تا یک پله کاهش دهید (۱ EV کاهش نوردهی یا underexpose) و سپس در هنگام ویرایش نوردهی را تصحیح نمایید. دوربین‌های دیجیتال بازه دینامیک بسیار خوبی دارند و از این رو بازگرداندن جزئیات سایه ممکن است و مشکل اصلی معمولا در بخش‌های روشن تصویر می‌باشد. همانطور که قبلا هم گفتیم برای چنین وضعیت‌هایی نیز به جای JPEG از فرمت RAW استفاده نمایید.

توصیه‌های عکاسی عروسی نوین

در قسمت پایانی ۵۰ نکته عکاسی عروسی به نکات و توصیه های عکاسی عروسی نوین خواهیم پرداخت.

از قبل جا بگیرید

سعی کنید از قبل در سالن عقد جای مناسبی برای خود پیدا کنید. شما می‌توانید در طی مراسم عکس‌های احساسی بسیاری ثبت نمایید. همچنین حتما صدای دوربین را غیر فعال کنید تا موجب بر هم زدن مهمان‌هایی که در نزدیکی نشسته‌اند نشود.

برنامه ریزی برای رویدادهای کلیدی

پیشاپیش در مورد موقعیت‌های خنده‌دار و یا احساسی که قابل عکاسی باشند فکر کنید. برای نمونه هنگام مراسم و تعامل زوج و یا هنگام امضای عقدنامه می‌توانند لحظات خوبی باشد. این معمولا اولین باری است که در این روز فرصت صحبت کردن پیدا کرده‌اند و واکنششان می‌تواند عکس‌های بی نظیری را رقم بزند.

نرم کردن نور فلاش

هرگز از نور مستقیم فلاش و یا براکت فلاش اکسترنال استفاده نکنید، دیفیوزری (پخش کننده نور) را بر سر فلاش سوار کنید. سرپوش‌های Sto-fen قیمت پایینی دارند و برای عکاسی با فلاش می‌توانند کاربرد بسیار زیادی داشته باشند. این سرپوش نور فلاش را نرم کرده و سایه‌های تیره‌ای که باعث می‌شود عکس‌ها ناشیانه به نظر برسند را حذف می کند.

از افکت‌های دوربین اجتناب کنید

از به کار بردن افراطی افکت‌های دیجیتال دوربین اجتناب نمایید. اگر قصد دارید عکسی سِپیا (sepia) ثبت نمایید یا اینکه زوج شاد را سولاریزه (solarize) کنید، عکس را به صورت معمول گرفته و بعدا با یک نرم افزار ویرایش عکس مثل فتوشاپ افکت دلخواه را روی آن اعمال کنید. اگر عکاسی را با جلوه‌های ویژه انجام دهید، دیگر قادر به تغییر دادنش به حالتی استاندارد (معمولی) نخواهید بود.

برای معماری ها از لنز واید استفاده کنید

از لنزهای زاویه عریض (wide angle) برای ثبت اشکال و نقوش جالب استفاده نمایید. خطوط معماری داخلی کلیسا زیبایی خاصی در عکس‌های گرفته شده با لنزهای زاویه باز ایجاد می کنند. فقط از این لنزها برای ثبت پرتره استفاده نکنید، چراکه چهره افراد دچار حالت اعوجاج مانندی می‌گردد.

در فضا های داخلی از سرعت شاتر پایین استفاده کنید

از روش فلاش با همگام سازی آهسته (slow-sync flash) استفاده نمایید، چراکه می تواند عکس های بهتری در فضای بسته به شما دهد. فلاش دوربین سوژه‌های پیش زمینه را روشن می‌کند و شاتر همچنان باز می‌ماند تا نوردهی پس زمینه به طور مناسب انجام گیرد. دوربین را بر سه پایه سوار کنید تا اثر محو شدگی حرکت (motion blur) ناخواسته ایجاد نشود.

دوربین را بالا بگیرید

در صورت امکان از زاویه‌های بالا (یا حتی پایین) استفاده کنید تا عکس‌هایی متفاوت از دیگر عکس‌های مهمان‌های داشته باشید. بسیاری از افراد از بالا عکس می‌گیرند پس بر صندلی، میز یا طاقچه پنجره بروید تا کادری متفاوت داشت باشید.

سخنرانی ساقدوش را به تصویر بکشید

واکنش عروس و داماد را به سخنرانی ساقدوش تماشا کنید. این میتواند خنده‌آور ترین لحظات کل این روز باشد، پس تمام مدت حواستان به آنها باشد. وقتی که ساقدوش شروع به تعریف داستان‌ها کرد شروع به ثبت واکنش زوجین نمایید.

از قفل نوردهی استفاده کنید

از قفل نوردهی نهایت استفاده را ببرید، در برخی دوربین‌ها دکمه‌ی AE-L وجود دارد و در برخی دیگر تا نیمه فشردن شاتر نوردهی را قفل می‌کند. همچنین نورسنجی نقطه‌ای را بر چهره‌ها انجام دهید تا به نوردهی صحیحی دست یابید. بیننده‌ها همیشه اول از همه چهره‌ها را نگاه می‌کنند، پس سعی کنید تا بیش از حد روشن یا تیره نشوند.

از رفلکتور استفاده کنید

رفلکتور ها (بازتاب دهنده های نور) ارزان قیمت بوده و تاثیر قابل توجهی بر عکس میگذارند و خیلی بهتر از فلاش هستند. رفلکتور می‌تواند سایه‌های تند حاصله از نور مستقیم و شدید را کاهش دهد و اگر می‌خواهید پرتره‌هایتان جذاب به نظر برسند، وجود آن ضروری است.

این مطلب هم عالیه:
مدل گیفت عروسی خاص برای مهمانان
لطفا با نظرات سازنده خود مارو در این راه یاری نمایید

هیچ نظری وجود ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا