آرایش و میکاپ عروسسفره عقد

وسایل سفره عقد عروس و ریشه و اصالت آن

وسایل سفره عقد عروس و ریشه و اصالت آن

سفره عقد عروس به طور کل میشه گفت یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین سنت ها، برای ایرانی‌ها هست که توی مراسم عقد و یا هنگامی که عروسی میگیرند، مچینند و عروس و داماد در بالای ان سفره عقد زیبا میشینند. و عاقد هم برای عقدشون کنار این سفره عقد میاد و زوجین به خطبه عقد عاقد گوش میدن. و بعد خطبه رسما باهم محرم میشن.

سفره عقد تو بیشتر شهرهای ایران وجود داره و یه رسمی هست که از قدیم الایام بوده و هست.

وسایل سفره عقد عروس و داماد

حالا بخوایم راجب اینکه وسایل سفره عقد چه چیزهایی هستن بگیم، میتونیم به اینها اشاره کنیم که توی سفره اول از همه قران مجید هست. که بالاترین نقطه سفره قرار میگیره و بعد اینه و شمعدان و جانماز، از شش تا ظرف استفاده میشه که هرکدومش میتونه بیانگر یه ارزو برای عروس خانوم و آقا داماد باشه.

از وسایل دیگه سفره عقد میشه به ظرف هایی از گردو، بادام، فندق، نان ونبات و تخم مرغ اشاره کرد. در بین این‌ ها هم از ظرف شیرینی ، ظرف نان و پنیر و سبزی، جام هایی از عسل، روغن و حتی ماست هم میزارن.

سفره عقد زیبا و امروزی

سفره عقد زیبا

حالا اگه بخوایم یه سفره عقد زیبا امروزی بندازیم تا کمی زیباتر جلوه کنه باید نکاتی رو رعایت کنیم. اول اینکه ببینیم سلیقه ما چیه، بعضی ها دوست دارن سفره عقد عروس زرق و برق داشته باشه که به اصطلاح چشم در بیارن. بعضیا هم هستن دوست دارن یه سفره عقد عروس نسبتا ساده داشته باشن. که اینها همه بستگی به شخصیت فرد بر میگرده. و اینم بگم که کلا سه مدل سفره عقد عروس کلی وجود داره سفره عقد سنتی، سفره عقد مدرن و سفره عقد کلاسیک.

باید قبل انتخاب نوع سفره عقد عروس ببینیم فضایی که میخوایم توش سفره عقد بچینم چقدر هست.  آیا جاش طوری هست که سفره عقد زیبا بشه.

 

سفره ی عقد سنتی

وسایل سفره عقد

 

برای چیدن سفره عقدسنتی بهتر از ظروفی استفاده بکنیم که قدیمی بودن و اصالت رو نشون بده. یا اگه قدیمیشو نداریم جنس و نمای قدیمی که امروزه تو بازار هست استفاده کنیم. مثل ظرف های سفالی یا ظرف‌های مسی‌ و … و پارچه هایی مثل ترمه و پارچه های سوزن دوزی شده استفاده کنیم. رنگ هایی که  تو سفره عقد سنتی بیشتر تو چشم هستند و دیده میشن، ابی فیروزه ایی، قرمز و کرم قهوه‌ایی هست. که بنا به سلیقه ایی که خودتون دارین میتونید با مسئولی که سفره عقد، قراره براتون بچینه صحبت کنید و مشاوره بگیرین چون اونها به شما مشاوره بهتری میتونن بدن و از ایدتون برای یک سفره عقد زیبا استقبال میکنند.

این مطلب هم عالیه:
مراقبت از رژ لب

توجه به گل آرایی

وقتی میخواین سفره عقد عروس بچینید به گلها توجه بیشتری کنید. چون گل ارایی تو سفره عقد بسیار زیبا و دلنشین هست فقط این روهم بهتون تذکر بدم که گلهاتون باید با رنگ هایی که تو سفره عقدتون بکار رفته هماهنگی داشته باشه. بین اون همه وسایل سنتی که به سفره اضافه شده یه دیوان حافظ هم قرار بگیره، چی میشه؟ خودتون تجسم کنید ونظر بدین.

سفره ی عقد کلاسیک

حالا اگه بخوایم یه سفره کلاسیک بزارید، با این سبک دستتون رو باز گذاشتین و می تونید هر جنس و مدلی که دوست دارین استفاده کنید. از قبیل کریستال، سرامیک، ظروف چوبی و… برای چیدن این سبک سفره، میتونین هر رنگ که دوست داشتین انتخاب کنید. از پارچه های حریر و ساتن های گوناگون استفاده کنید.

سفره عقد عروس

اگه هزینه ایی که برای سفره عقدتون کردین کمه، سعی کنین گل آرایی رو از سفرتون پاک نکنید چون گلها جلوه زیبایی به سفرتون میدن. و میتونید از وسایلی که قیمت های مناسب تری دارن استفاده کنید مثل شمع با طرح های متفاوت، میوه آرایی انجام بدین چون توی این نوع سبک خیلی زیبا تر به نظر میاد. ولی بازم میگم گل رو از سفرتون حذف نکنید.

سفره ی عقد به سبک مدرن

توی این دوره عروس دامادها سبک مدرن رو بیشتر قبول دارن، برای سفره های عقد مدرن، پایه کار بیشتر با اب و اینه هست و از ظرفهای مشخصی استفاده نمیشه. بیشتر با شمع و گل تزیین میشه سفره عقد عروس ، یعنی چشم هر بیننده ایی اول از همه شمع ها وگلها رو میبینه و بقیه وسایل سفره تو حاشیه قرار میگیرند. اینجوری که سطح سفره همه از اینه کامل یا تکه های اینه پوشونده میشه اگه هزینتون در اون حد نیست میتونین از  تور و ساتن وحریر سفید استفاده کنید.

تو اینجور سفره ها بیشتر از دورنگ کار نمی کنند که اون دو رنگ سفید وسبز هستش. ولی گاهی یه رنگ دیگه هم اضافه میکنن تا کمی سفره رنگ پیدا کنه. ظروفی که برای این سبک استفاده میشه بیشتر از کریستال و سیلور هستش که میتونین داخل ظرف ها اب بریزید و چیزهایی که دوست دارین توش شناور قرار بدین. مثل سیب سبز، انار قرمز و یا شمع روشن که جلوه خاصی بهشون میده.

این مطلب هم عالیه:
10 روش جلوگیری از کبودی و پف زیر چشم

سفره عقد عروس

نماد وسایل سفره عقد عروس

حالا می خوام براتون از نماد وسایل سفره عقد زیبا که ثابت هستند بگم میتونم اینجوری بگم که:

قران مجید نشانه ایه که توش درمورد ازدواج صحبت شده و برکات الهی با اینکار به سمتشون نازل میشه. و اولین ومهمترین جزهستش.

اینه شمعدان تا عروس و داماد با نگاه کردن به اون همدیگر و ببینن و دلهاشون مثل اینه باهم صاف و زلال باشه.

جانماز گواه بر پای بند زوج نسبت به اصول واحکام دین اسلام و قران باشه.

تخم مرغ نماد باروری توسط عروس. و دوام نسل هستش و برای تبرک تخم مرغ ها رو به تعداد پنج، دوازده و یا چهارده تایی میذارن.

گردو، بادام و فندق هم نماد باز بودن سفره عروس و داماد هستش.

نان نماد برکت و روزی.

نبات نماد شیرین‌کامی و پیوند هستش.

نقل و سکه نماد شیرین کامی ورزق وروزی عروسو داماد هستش.

ودر اخر گل که نماد شادابی و طراوت هستش و پیوند خوش یمن رو نوید میده.

کله قند هم یکی از اجزای سفره های عقد هستش که یه جفت کله قند هم شکلو هم اندازه رو، بر روی پارچه ایی که بر سر عروس وداماد هستش، به نیت بارش شادی وشیرینی بر سرشون می سابند.وسایل سفره عقد

سفره ی عقد سفارشی

شاید الان کسی ازعروس دامادا ندونند که معنی اصلی سفره عقد، چیه و برای چه منظوری پهن میشه. فقط این رو میدونند که یه رسم قدیمی هستش و فقط به صورت ظاهری و زیبایی که به مجلسشون میده اینکار رو انجام میدن.

این رو هم بگم که حالا با این گفته ها و آشناییتی که در مورد سفره عقد عروس پیدا کردین راحت تر میتونید سفره عقدتون رو انتخاب کنید. شما میتونید با امکانات اینترنت بهترین سفره عقدرو ببینید و اون سفره عقدی رو که دوست دارین انتخاب کنید و بچینید. و یا میتونید پیش کسایی که سفره عقد، می چینند برین و نسبت به هزینه ایی که کنار گذاشتین برای اینکار، ازشون بخواید که خودشون نمونه سفره عقدهایی رو بهتون نشون بدن. شما به راحتی مدلی که دوست دارین انتخاب میکنید و سفارش میدین و منتظر میمونید تا روز عقدتون یه سفره عقد زیبا جلوی چشم شما قرار بگیره.

سفره عقد عروس

امیدوارم که جشن پلاس تونسته باشه نکات خوبی در مورد سفره عقد و انتخاب سفره ی عقد بهتون بگه.

لطفا با نظرات سازنده خود مارو در این راه یاری نمایید

هیچ نظری وجود ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا