جذاب و خواندنیعروس

شروط ضمن عقد به چه صورت است؟

 شروط ضمن عقد

اگه تو موقعیت خواستگار اودن هستین ویا جواب مثبت دادین و منتظرین که به محضر برین برای عقد، خیلی بهتره قبلش در مورد شرطهایی که موقع عقد می تونید بزارین چیز هایی بدونید. شما باید حتما بدونید که همون قدر که سند ازدواج امضاش شیرین هست می تونه براتون تعهد و بار مسئولیت داشته باشه. پس خیلی بهتر هست که بدونید شروط ضمن عقد چیه. به خصوص برای شما دختر خانم هاکه حقوق بیشتری رو از دست میدین و بعد ازدواج کردن حمایت بیشتری رو لازم دارین.

تعریف شروط ضمن عقد

سند ازدواج

اگه بخوایم یه تعریف کلی بگیم برای تعریفش می تونیم بگیم که شرط هایی هست که با توافقی که زن و مرد با هم میکنن، تو سند ازدواج قید میشه و با امضا کردن دو نفر یعنی عروس و داماد یه سند و عقد، رسمی میشه. باعث تعهد میشه که دو طرف باید بهش عمل کنن.

به طور ساده تر اینه که با امضا شما به سند ازدواج یه تعهدی گردنتون می افته و یه سری حقوق رو بدست میارین. به عنوان نمونه می تونیم بگیم که با امضا کردن سند ازدواج، زن حقوق خودش رو از قبیل مسافرت رفتن، داشتن شغل، گرفتن حضانت بچه بعد طلاق، انتخاب محل زندگی و … رو از دست می ده، ولی به جاش حقوقی مثل نفقه و مهریه رو بدست میاره که هر وقت خواست مرد باید به زن بده.

شروط ضمن عقد برای چیست؟

شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد برای این کار هست که اگه خواستین، قبل امضا کردن یه شرط و شروطی رو واردش کنید و بغد امضا کنید. اگه شوهرتون هم با شرط هاتون مشکلی نداشت امضا میکنه. اون شرط ها می تونه: حق طلاق، درس خواندن، داشتن بچه بعد طلاق و… باشه، که بستگی داره کدوم ها وارد سند ازدواجتون می کنید. هم عروس و هم داماد امضاشون پای سند ازدواج باید باشه تا رسمیت پیدا کنه. اگه به صورت شفاهی شرط ها گفته بشه هیچ اعتباری نداره، در مواقع خاص هم طرفین مجبور نیستن که رعایتش کنن.

این مطلب هم عالیه:
عشق چیست؟ چگونه بفهمیم عاشق شده ایم؟!

بخاطر نابرابری بودن، میشه این ها رو هم اضافه کنید تا بعدها اگه مشکلی پیش اومد طرف مقابل ضرر نکنه.
اما اینم بگم که خیلی از محضر دار ها قبول نمی کنن که شروط ضمن عقد رو وارد سند ازدواجتون کنن. در صورتی که این حق قانونی شما هست و قانون هم این اجازه رو به محضر دار نداده که اینجوری برخورد کنه. پس اگه قبول نکرد می تونید یه محضر خونه دیگه برین و شروط ضمن عقد و عقدتون رو اونجا انجام بدین.

نمونه هایی از شروط ضمن عقد

حق طلاق

همون جور که از اسمش معلوم هست یعنی زن هرموقع که بخواد می تونه بدون بحث و درگیری و بدون اجازه شوهر با داشتن سند ازدواج و بدون حضور مرد، غیابی طلاق بگیره.

سند ازدواج

زن با وکالتی که تو سند ازدواج مرد بهش داده میتونه خودش رو طلاق بده. مرد هم میتونه شرط هایی برای این کار قرار بده که طلاق مطلق به اجازه عروس نباشه، طوری باشه که هر دو راضی باشن برای طلاق.

تنصیف اموال

یکی از شروط ضمن عقدتصنیف اموال است. با این شرط زن میتونه هر موقع که خواست و دوست داشت نصف اموال شوهر رو به نام خودش کنه. اما میشه این شرط رو یه جور دیگه نوشت و بندهایی رو بهش اضافه کرد. مثلا در صورتی که خواستن از هم جدا بشن اون هم در صورتی که شوهر بخواد طلاقش بده نصف اموال به نام زن میشه. یا میتونه بگه اموالی که بعد ازدواج بدست میاد نصفش به اسم همسر بشه. تبصره هایی از این قبیل که شوهر میتونه بذاره.

حق اشتغال و تحصیل

شروط ضمن عقد

بعد از اینکه زن و مرد با هم ازدواج کردن زن حق نداره درس بخونه یا بیرون کار کنه تا موقعی که مرد بهش اجازه بده.
با اضافه کردن شرط اینکه درس بخونید یا در بیرون از خونه کار کنید. دیگه مرد نمی تونه با بهانه گیری و دلایل غیر موجه مانع درس خوندن و کار کردن شما بشه. با این شرط که از شروط ضمن عقد فراگیری هم هست، شما میتونید هرجا که دوست داشته باشین بتونید کار کنید یا درس بخونید.

این مطلب هم عالیه:
ازدواج های عجیب و غریب و رسم و رسوم عجیب تر

حق خروج از کشور

طبق قانون اساسی زن بعد ازدواج حق نداره بدون اجازه شوهر از کشور خارج بشه. با اضافه کردن این شرط، شوهر به زنش وکالت بلا عزل میده که با همه اختیارات قانونی که داره می تونه بدون اجازه شوهر و بدون اجازه کتبی یا شفاهیش از کشور خارج بشه.

مرد هم می تونه با اضافه کردن تبصره به این شرط برای خود شروط ضمن عقد بهتری تعیین کند: تعیین مدت برای خروج از کشور، تعیین مقصد و سایر شرایط مربوط به مسافرت خارج از کشور تغییراتی تو این شرط بوجود بیاره.

حق حضانت فرزندان پس از طلاق

سند ازدواج

طبق قانون مادر فقط تا هفت سالگی بچه میتونه ازش نگهداری کنه. بعد هفت سالگی حضانت بچه به عهده پدر هست. اگه زن قبل هفت سالگی ازدواج کنه حضانت بچه باز به عهده پدر قرار داده میشه.
برای رفع این تبعیض می شه شرط حضانت فرزند بعد طلاق رو به سند ازدواج اضافه کرد. با این شرط حضانت به مادر داده می شه. برای خروج از کشور هم اجازه پدر لازم نیست.

برای این شرط هم تبصره وجود داره که: زن حق ازدواج نداره، یا حق حضانت تا موقع ازدواج بر عهده زن باشه.

مشورت کردن با وکیل

این شروطی که گفتیم بخشی از شروط ضمن عقد بود. برای اینکه بدونید چه شروطی میشه گذاشت و نکات دقیقش رو بدونید بهتره پیش یه وکیل برین. چون اون مهارت و تجربه کافی در این زمینه رو بیشتر داره و می تونه به خوبی کمکتون کنه.
در آخر امیدوارم همه دختر و پسرها با چشم باز دنبال سرنوشتشون برن و مشکلی براشون پیش نیاد.

بهتره بگیم پیشگیری بهتر از درمان هست. بهتره قبل این که امضا کنید به شروط ضمن عقد به خوبی و با آگاهی فکر کنید و واردش کنید.

لطفا با نظرات سازنده خود مارو در این راه یاری نمایید

هیچ نظری وجود ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا