آرایش و میکاپ عروس

جشن حنابندان و اصولی که باید رعایت بشه

مراسم حنابندان و اصولی که باید رعایت بشه

بعد از اینکه دختر و پسر به عقد هم در اومدن یه شب قبل اینکه جشن عروسیشون رو برگزار کنن مراسمی به اسم حنابندان رو انجام میدن. و از خانواده داماد و فامیل های درجه یک جمع میشن و به خونه خانواده عروس میرن و جشن حنابندان رو میگیرن. و پیشکشی ها رو براش میبرن. حنابندان یکی از سنت های قدیم تو ایران هست. در اون مراسم دست عروس رو حنا می بندن. عروس رو برای جشن عروسیش آماده می کنند. تو دوران امروزی همین مراسم وجود داره ولی به صورت امروزی تر و جذاب تر. همه در جشن عروسی وقتی کارهای مربوط به عروس انجام شد شادی و پایکوبی رو در پیش میگیرن. یه خاطره شاد و زیبا رو برای عروس خانم که آخرین شبش رو خونه پدریش هست رو فراهم می کنن.

جشن حنابندان

تو زمان قدیم عروس و داماد هم دیگر نمی دیدن و ازدواج میکردن و جشن حنابندان براشون زیاد لطف نداشت. ولی الان عروس و داماد با آگاهی خودشون هم دیگه رو انتخاب می کنن و از انتخابشون هم راضی هستن. بخاطر همین مراسم حنابندان شون هم زیبا و جذاب میشه و هر دو شاد و خوشحال هستن.

حنابندان از نظر اعتقادی

حنابندان رو اگه بخوایم از نظر اعتقادی بگیم میتونیم بگیم که چون تو دین ما، حنا مالیدن برای بدن مفید هست و حنا بهشتی هم هست و در بهشت وجود داره دوست دارن این کار و انجام بدن و حتی از نظر طب سنتی هم گفته شده حنا برای بدن خیلی مفید هست. عروس در جشن حنابندان خودش از حنا استفاده میکنه و بر روی دست هاش حنا میزاره.
اگه شما هم این مراسم رو دوست دارین می تونید با کمی تغییرات جشن حنابندان رو زیبا تر کنید. شما میتونید تو تالار و یا همون خونه پدری مراسم رو برگزار کنید. به شرطی که خونه پدریتون رو تزیین کنید و برای جشن حنا بندان آماده کنید و حتی میتونید حناتون رو هم تزیین و گل آرایی کنید تا ظرف حناتون زیبا بشه.

اگه بخواین تو تالار مراسم حنابندان رو بگیرین بهتره اینو بدونید که خیلی از تالار ها برای این جشن مکان مناسبی دارن و تزیینات زیبایی رو انجام دادن تو اون مکان مخصوص حنابندان.

این مطلب هم عالیه:
مدل بدلیجات دست‌ساز مارک دبی برای آرایش موی عروس

حنا بستن دست عروس در جشن حنابندان

حنای عروس

یکی از نکات مهم اینه که باید حتمأ هم باید انجام بشه حنا بستن دست عروس هست و جشن حنابندان بدون حنا بستن دست عروس معنی نداره.

برای بستن حنا به دست عروس لازم نیست به شکل معمولی حنا رو بر روی دست عروس بزارن. امروز طرح های زیبا و متنوعی هست که از هرکدام خوشتون اومد میتونید نقشش رو روی دستون با حنا پیاده کنید. کلا سه سبک برای بستن حنا به دست وجود داره: عربی، هندی و ساده .
شما می تونید با طرح زدن حنا بر روی دستتون هم سنت حنابندون رو انجام بدین و هم تصویر زیبایی رو از حنا بندان برای مهمان هاتون بوجود بیارین.

رنگ حنا ماندنی نیست

اگه از نظر رنگ حنا نارحت میشین بهتره بهتون بگیم که رنگ حنا بعد چند بار حمام رفتن پاک میشه و رنگش باقی نمیمونه.
بهتره برای جشن حنابندان تون یکم ایده و خلاقیت داشته باشین تا جشن حنابندان زیبایی رو داشته باشین. شما شب آخری هست که تو خونه پدری به عنوان دختر خانواده حضور دارین. پس اون شب رو برای خودتون بهترین شب درست کنید.

بهتره برای زیبا کردن جشن حنابندان یه یادگاری برای مهمان ها و دخترهای مجرد فامیل آماده کنید و بهشون تقدیم کنید. مطمئن باشین از این هدیه ها استقبال میکنن.

ارزش حنا

حنا اضافی که از مراسم حنابندان اضافه اومده رو بین دخترای مجرد فامیل بچرخونید که هر کدوم برای خودشون یکم بردارن و به کف دستشون بمالن بعضی ها اعتقاد دارن اگه دختر مجردی حنای حنابندان رو به کف دستش بماله زودتر ازدواج می کنه. این رسم جالب با اینکه رسمیت نداره و یه جورایی خرافات هست ولی میتونه جشن حنابندان تون رو جذاب و جالب کنه.
تو فرهنگ ما ایرانی ها ارزش حنا خیلی بالا هست و اونم برای اینکه گیاه حنا ارزش مذهبی داره.

حنا توی بعضی از کشورها و کشور ایران یکی از عنصر زیبایی برای تزیین دست و پا، و مخصوصا دست و پای عروس با طرح های زیبا شناخته شده. حنا رو فقط برای مراسم عروسی بکار نمیبرن و افراد عادی هم میتونن ازش برای دست و پا، سر و… استفاده کنن.
امروزه هم بخاطر اینکه دست عروس و داماد رنگ نگیره فقط یکم از حنا رو روی دست عروس قرار میدن و زود هم پاک میکننش تا حنا روی دست رنگ نندازه.

این مطلب هم عالیه:
مدل لباس نامزدی آستین بلند چه ویژگی هایی داره؟

مراسم حنابندان

ظرف حنا

برای جشن حنابندان حنا رو داخل ظرف هایی مثل: دیس، ظرف بزرگ، بشقاب و… قرار میدن. و الان هم خانواده داماد بیشتر این ظرف حنا رو با وسایل تزینی، تزیین میکنن. و یا جاهایی که سفره عقد می چینن. تزیین حنا رو سفارش میدن تا براشون یه مدل حنای زیبا برای جشن حنابندان آماده کنن.

آیین مراسم حنابندان

جشن حنابندان ریشه تو تاریخ ایران داره و مردم در این جشن دور هم جمع میشدن و رقص و پایکوبی انجام میدادن و ایرانی ها به صورت خصوصی یا رسمی از این جشن به صورت: مبارکه باشه، به پای هم پیر بشن، تبریک عرض میکنم و… شادیشون رو اعلام میکردن. و برای عروس و داماد آرزوی خوشبختی و سعادت داشتن.
این ایین هم امروزه تو بشتر شهر ها و روستاها بر پا هست.

 

هدیه جشن حنابندان

تو جشن حنابندان خانواده داماد به همراه وسایلی مثل میوه و شیرینی و حنا، هدایای هم از جنس طلا و پارچه برای عروسشون میبرن.

مراسم حنابندان

موسیقی جشن حنابندان

موسیقی که برای جشن حنابندان استفاده میشه بیشتر از ساز و دقل، سرنا، و…، ترانه های شاد مثل نازینک لاور و… هاست.
ساز و دهل از دوران قدیم تا الان رواج داشته و همه این سازها رو دوست دارن. با ترکیب ساز مدرن هم توی بیشتر تالار ها زده میشه. که اون هم بستگی به سلیقه عروس داماد ها داره.

رسم و رسوم در مراسم حنابندان

عروس و داماد تو جشن حنابندانشون از حنا استفاده میکنن چون معتقد هستن که باعث گشایش زندگی بهتر هست. و کارهایی هم انجام میدن مثل: موقعی که دارن برای عروس و داماد حنا میبندن پسر بچه ای بیاد و حنا رو بدزده، ریختن آب بر سر عروس در داخل حمام بدست زن شوهر دار نه زن بیوه، نشوندن پسر بچه بغل عروس و داماد برای اینکه اجاقشون کور نشه و بتونن فرزند پسر به دنیا بیارن و… که تو بیشتر مناطق ایران رسم بوده و هست.

لطفا با نظرات سازنده خود مارو در این راه یاری نمایید

هیچ نظری وجود ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا