تشریفات عروسیسفره عقد

انتخاب آینه و شمعدان مناسب

خیلی از عروس و داماد ها دوست دارند که روی سفره عقدشون بهترین ها رو داشته باشن و یکی از اون موارد آینه و شمعدان هست. آینه و شمعدان از زمان های قدیم توی مجالس عقد ایرانی ها بوده و اینکار رو برای اونها مبارک میدونستن.

در زمان زرتشت هم سفره عقد وجود داشته و آینه و شمعدان در اون زمان هم روی سفره عقد قرار میگرفت و این یه رسمی هست که از همون زمان برامون مونده. اون وقت ها اعتقاد داشتند آینه اگه روی سفره عقد باشه شگون داره و هر چی آینه بزرگتر باشه بخت عروس هم بزرگتر میشه. شمعدان هم نماد فرزندهایی هست که قرار در آینده تو زندگی عروس داماد باشن و در زمان پیری ازشون مراقبت کنن.

آینه و شمعدانی

ولی امروز با خانه های کوچکی که زوج های جوان توش میرن داشتن آینه و شمعدان بزرگ یه کار منطقی نیست و باعث شلوغی خونه و پاگیر بودن هست. و ممکنه از توی انباری سر در بیاره.
حالا میخوایم در مورد نکاتی که درمورد آینه و شمعدان نمیدونید صحبت کنیم.

اصلا خرید آینه و شمعدان برای چیه؟

آینه و شمعدان زیاد مهم نیست خریده بشه ولی تو قدیم رسم بود که وقتی دختر و پسری میخواستند ازدواج کنند پسر و دختر حق نداشتند در روز عروسی همدیگه رو ببینن و اولین دیدنشون از داخل آینه بود. بخاطر همین معمولا آینه ای بزرگ میگرفتند تا بعد از عقد عروس و داماد خیلی راحت همدیگه رو ببینن.

درسته فلسفه و رسمی که برای آینه شمعدان هست خیلی قشنگه و پر معناست. اما اگه میخواین صرفه جویی بکنید و خونتون کوچیکه و براتون بودن آینه شمعدان مهم نیست، میتونید با خیال راحت از کنار آینه شمعدان که هزینش هم کم نیست بگذرین.

سفره عقد

حالا میخوام در مورد انواع آینه شمعدان بدونیم.

امروزه توی بازار انواع مختلف آینه شمعدان وجود داره که هرکس با هر سلیقه ایی که داره میتونه اون آینه شمعدانی که دوست داره رو انتخاب کنه. جنس آینه شمعدان از نقره تا سفال در بازار موجوده. البته چوب، برنج، آلومنیوم، پی وی سی، زینگ(آلیاژی از آلومنیوم وروی)و… موجود هستند که به اندازه کافی محبوبیت دارند.

این مطلب هم عالیه:
عروسی خارج از خانه (مسافرتی)

ساخت این آینه و شمعدان رو بیشتر آلمانی ها و اسلوانی و چک انجام میدن.

سفره عقد عروس و داماد

آینه و شمعدان سفال

آینه شمعدان هایی هم از جنس سفال امروزه مد شده که خیلی ها ازش خوششون اومده انتخابش میکنن. اینم بگم آینه شمعدان نقره هم محبوبیت خاص خودش رو داره و یه جورایی آینده نگری و پس انداز هست که عروس و داماد سرمایه گذاری میکنند روش.

آینه و شمعدان ایرانی

آینه شمعدان های ایرانی هم در بازار کم نیست و راحت شما میتونید مدلی که دوست دارین انتخاب کرده و بگیرین. مدل هایی که توی بازار موجوده میشه گفت طرحهای برنز، شمش، مفتول، لوله، کریستال، ورقی و… هستند.

آینه شمعدان های طرح چوب بیشتر در رنگ های فندقی وجود دارند و اگه با دکوراسیون خونتون ست کنید خیلی زیبا و ساده میشن.

کریستالی عروس و داماد

آینه و شمعدان کریستالی

آینه شمعدان کریستالی هم خیلی قشنگه ولی بدیش اینه که اگه مواظبش نباشین خیلی زود امکان داره بشکنه یا لب پر بشه. بدونید آینه و شمعدانی که جنس کریستال برش دار هست خیلی سنگین و شکننده هست و خیلی گرون براتون در میاد.

آینه و شمعدان چینی

آینه شمعدان های چینی هم خیلی خوشگل و چشم نواز هستند و نقش و نگارهای زیبایی دارن. اما بدیش اینه که زود ممکنه بشکنن و هم گرون هستن.

نقره عروس و داماد

آینه و شمعدان نقره

آینه شمعدان نقره هم زیبایی خاص خودش رو داره و میتونه در آینده یه جورایی پشتوانه براتون باشه بخاطر اینکه قیمتش رو مثل طلا محاسبه میکنند یعنی به روز محاسبه میشه. این نوع آینه و شمعدان چون ماندگاری بالایی داره، نسل به نسل بین خانواده منتقل میشه و در خانواده حفظ میشه.

اگه خواستید آینه شمعدان نقره بخرین باید به اصل و تقلبی بودنش دقت کنید. چون نقره یه عیار بین المللی هست. بخاطر همین اگه خواستین بگیرید از فروشگهاهایی که دارای پروانه اتحادیه طلا و نقره هستن خرید کنید و ببینید عدد ۹۲۵ و اسم کارخانه سازندش روش ثبت شده یا نه و یادتون باشه موقع خرید حتما فاکتورش رو هم بگیرین.

این مطلب هم عالیه:
ایده های عروسی برای گرفتن مراسم جشن عروسی

 ایرانی بخریم یا خارجی؟

خرید کردن اصولا بسته به جیبتون و پولی که برای اینکار کنار گذاشتین داره هیچ وقت فکر نکنید چون جنس آینه و شمعدان ایرانی انتخاب می کنید حتما ارزون هست. باید بدونید که جنس های ایرانی هم ممکنه قیمتشون بالا باشه یعنی ممکنه تو اصفهان از آینه و شمعدانی خوشتون بیاد که قیبمتش دو سه برابر بیشتر از مدل آلمانیش باشه.

 

اما بخوایم به طور کلی بگیم میتونیم بگیم که آینه شمعدان های نقره و چک گرانترین مدل ها هستند و اگه خواستین برای خریدش اقدام کنید حداقل ده_ دوازده تومن باید کنار گذاشته باشین.

کنسول سفره عقد

توجه به مکان و سایز

اگه خونه بزرگی دارین میتونید بجای خرید آینه و شمعدان از کنسول استفاده کنید تا بعد بتونید روش رو با مجسمه و لوازم دکوری تزیین کنید. ولی اگه فضای خونتون کوچیکه اصلا به سمت کنسول نرید چون جاگیر و نازیبا میشه. بجای آینه شمعدان برای همچین فضایی مناسب تر هست.

وقتی خواستین آینه و شمعدان انتخاب کنید بهتره که اول مکانی که براش در نظر گرفتین رو انتخاب کنید و خیلی از عروس و داماد ها با خرید کنسول برای جلوی در ورودی و یا راه رو به جای آینه شمعدان بهترین کار رو میکنن.

بعضی ها هم آینه و شمعدونشون رو، روی میز توالت اتاقشون قرار میدن و یا داخل ویترین بوفه میزارن و خیلی ها هم فقط از شمعدان برای میز ناهار خوریشون استفاده میکنند و آینش رو داخل کمد میزارن. کلا هرکس یه سلیقه و نظر داره کارهای دیگر هم میشه کرد که بسته به نظر خودتون داره.

آینه و شمعدانی

امروزه با وجود سایت های مخصوص آینه و شمعدان راحت میتونید مدلی که مد نظرتون هست رو انتخاب کنید.
امروزه در تمام شهرهای بزرگ و کوچک راحت میشه آینه شمعدان سفارش داد یا خرید. در تهران هم میشه به بازار بزرگ، سعدی ،مخبرالدوله، لاله زار، شریعتی و بورس فروش آینه و شمعدان تهران اشاره کرد. برید و با خیال راحت اون طرح و مدلی که دوست دارین رو انتخاب کرده و بگیرید.

لطفا با نظرات سازنده خود مارو در این راه یاری نمایید

هیچ نظری وجود ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا